Når jeg vurderte å flytte boliglånet mitt, oppdaget jeg noen viktige aspekter som gjorde prosessen enklere. Først og fremst er det helt vanlig for rådgiveren å ta høyde for 1-2 måneders renter når man skal flytte lånet. Jeg husket å nevne dette til min rådgiver, og ba om at eventuelt overskytende beløp skulle enten betale direkte inn på lånet eller at det ikke skulle utbetales i det hele tatt.
Her er noen tips og erfaringer jeg lærte:
Direkteinnfrielse:
- Mange banker ønsker å direkteinnfri, ettersom de er redde for konkurransen fra kundens nye bank. Derfor kan de være mindre villige til å holde kontakten med den tidligere långiveren.
- Hvis du ønsker nøyaktig oversikt over restgjelden, må du si klart ifra til rådgiveren. Da får du et beløp som reflekterer akkurat hva som er nødvendig.
Ekstra renter:
- I nettbanken kan ikke alltid lånesummen vise eksakte tall, spesielt med renteakkumulering.
- Ved "direkteinnfrielse" kan banken legge inn et litt høyere beløp for å dekke eventuelle gebyrer og renter, noe som kan føre til overskudd.
Jeg anbefaler sterkt å be om den nøyaktige restgjelden på en spesifikk dato for å unngå å ta opp mer lån enn nødvendig. På denne måten kan man navigere prosessen smidigere.
Ressurser
For mer informasjon om boliglån, kan du klikke her: Finanstilsynet.